1. 12. 2016

Na kajaku kolem Ko Phi Phi za čtyři dny

Jak jsme ušetřili na výletech, poznali krásné pobřeží Ko Phi Phi, udělali něco pro své tělo a zažili nejedno dobrodružství při mořském kajakování v Thajsku.

Při příjezdu na ostrov Ko Phi Phi jsem dostal opravdu depku. Chtěli jsme liduprázdný ostrov s palmami až k moři, houpací sítí a bílými plážemi se skvělým potápěním. Místo toho dvě obří lodě na jednom mohlu, hádající se turisté o své značkové kufry a místo pláže bobtnajáící městečko plné hlučných barů, tetovacích salónů, masáží a přenosů anglické fotbalové ligy. Ceny ubytování vymrštěné do oblak a přesto téměř vše plné.
Napadl mě způsob, jak co nejrychleji toto místo opustit, ušetřit za ubytování, zažít nějaké dobrodružství a hlavně skvěle poznat celý ostrov a jeho okolí - a to mnohem levněji než pomocí místních lodních taxi. Půjčíme si kajak, přespíme na pláži. Za čtyři dny, které máme pro ostrov Ko Phi Phi rezervované bychom to měli stihnout...

Jak jsem sehnal kajak a jak dopadlo naše první spaní na pláži v národním parku a v tropické oblasti se dozvíte v tomto příspěvku.

Druhý den kroužíme dále kolem pobřeží. Následuje velmi zařezaný zaliv s krásnou vodou. Bohužel žádná pláž, jen kolem všude skály. Hodně lodí tady také dělá zastávku na koupání. Na kajaku jsme tady jen my.
Taky se chvíli koupeme a po výjezdu okukujeme zmatenou opici, která se snaží dostat zřejmě do pralesa, ale bloudí kolem vody a evidentně se jí nechce plavat. Je to stejný druh, jako jsme viděli na pláži Monkey Beach první den naší plavby.
Dále je voda průzračně čistá. Skalnaté pobřeží. cestou máme dvě jeskyně. Jedna je skrz stěnu a viděli jsme ji už cestou včera, druhá je zajímavá tím, že zde třikrát do roka hnízdí vlaštovky. Ptáci staví svá hnízda tak, že k sobě lepí nepatrné mističky z vlastních slin. Právo sbírat tato hnízda je prodáváno na aukci. Sklizeň se provádí z vratkých bambusových lešení. Hnízda se přes čínské obchodníky prodávají čínským restauracím. Tam se z nich připravuje proslulá polévka z vlaštovčích hnízd. Číňané považují tuto polévku za velmi vydatnou a pro její léčivé vlastnosti téměř za medicínu. Lovci zde lozí desítky metrů nad zemí po prohnutých bambusových tyčích, které mají jen zaklesnuté mezi dvě skály někde ve výšce. Jištění jen v těch nejvíce nebezpečných pasážích tenkou lýkovou šňůrou. Neuvěřitelné. Do jeskyně se bohužel nedá vstoupit.

Dále už pádlujeme přes širé moře zpět na hlavní ostrov Ko Phi Phi. Nejdříve mířím na nejbližší břeh, později přímo na Long Beach. Je to dlouhá pláž, na pravé straně vidíme nějaké lepší bungalovy ve svahu. Cesta může trvat asi hodinu, nespěcháme. Trochu trpíme žízní, protože zásoby vody nám již došly. Na moři jsme téměř sami, jen občas projede rychlý člun, takže Lucka může vesele pádlovat nahoře bez.
Na Long Beach míříme nejdříve na nějaké jídlo. Mají tady oběd formou švédských stolů za 200 B. My volíme výběr z menu v příjemné restauraci s výhledem na pláž a ostrov ze kterého jsme se právě vrátili. Pivo jenom zašumělo. Nikdy jsem nevypil tolik drahého piva (cca 70 Kč/0,6 L) a určitě to byla jedna z nejdražších položek našeho pobytu v Thajsku.

V okolí je několik drahých resortů, kde cena za pokoj je několik tisíc B za noc. Fotíme se v bazénu a dáváme si míchaný drink (nealko). Částečně taky usínáme na pláži, ale stoupající příliv nám vždy spláchne sušené věci, kajak i ručník na kterém ležíme. Long Beach je určitě jedna z nejkrásnějších pláží na Phi Phi.
Na jejím východním konci je malá skála v moři. Za odlivu je větší, ale i za přílivu trčí kus skály nad vodu. Kolem skály pravidelně plují malí žraloci. Je to zajímavý pocit když šnorchlujete a pár metrů pod Vámi pluje žralok. Bohužel jsou hodně rychlí a tak si pohled na něj vychutnáte jen několik vteřin, než se zase objeví jiný třeba z opačné strany. Kotví zde na můj vkus až moc lodí a šnorchluje plno turistů v ploutvích, takže voda je hodně zvířená a viditelnost omezená. Nejlepší je potápět se až pozdě odpoledne nebo brzy ráno. Na to bohužel nemáme čas, žraloky jsem viděl i vyfotil a jedeme dál podél břehu.
První pláž za zatáčkou vypadá opuštěně a zřejmě patří k nějakému resortu. Stejně tak druhá pláž s mnoha palmami. Dokonce zde vidíme řadu obyčejných bungalovů, ty však obývají zaměstnanci a pláž je jen pro klienty velkého resortu z Long Beach. Alespoň se tady fotíme. Pláží s palmami až k moři tady moc není.
Následuje dražší resort s bungalovy u moře a dále několik chudobných vesnic místních mořských cikánů, většinou rybářů nebo řidičů taxi člunů. Jejich výhled na moře je ale určitě nejlepší.
Konečně jsme na doporučení kamaráda Michala na pláži Runtee. Tato pláž má více částí, některé jsou dražší, jiné levnější. Podařilo se nám tady zajistit pokoj za 1000 B na noc, což je zřejmě nejlevnější varianta bydlení u moře na ostrově. Většinou jsou ceny několik tisíc. Chatky jsou po rekonstrukci a vypadají hodně dobře. Koupelna už je horší. Celkově super. Nevýhodou je absence rozumné restaurace. Je tady jen jedna draží, takže snídaně opět švédské stoly a večeře jen z menu a poměrně drahé. Ostatní restaurace jsou tady jen pro přípravu bufetového oběda pro výlety lodí a snídaně ani večeře nenabízejí.

Runtee má rozhodně jednu z nejlepších pláži na ostrově. Úžasná čistá voda zelené barvy, písečný vstup daleko do moře, pěkné potápění kousek od břehu. Teplá voda, úžasné. Zvláště při východu a západu slunce. Jsou tady také dva menší bary s mizernou nabídkou. Údajně v době hlavní sezóny je to s nabídkou lepší. Večer se po pláži promenádují menší i větší krabi. Každý má svoji dírku v písku, do které zaleze, jakmile ucítí nějaké nebezpečí. Už víme, proč se obec, ze které jsme naKo Phi Phi vyrazili nazývá Krabi.

Vstáváme na východ slunce. Je to v 6.20. Je tady opravdu krásně. Ranní koupání je boží. Voda úžasně teplá. Snídaně se dnes odkládá. Vyrážíme podél pobřeží k další vesnici, kde jsou další, ale dražší resorty a snídáme spíše pozdní oběd. Pak už míříme přímo na Bamboo Island. Vypadá docela daleko a jedeme minimálně hodinu. Závěr se neskutečně vleče. Asi jedeme proti proudu. Hlavní pláž je z opačné strany ostrova (východ). Stojí tady desítky člunů jednodenních výletů (kolem 1500 B). Ty jsme svým tréninkem ušetřili. Procházíme pláž. Nejdříve bar s pivem. Je horko a žízeň při pádlovaní náš častý problém.
U baru je hlouček lidí a pozoruje na střeše z palmového listí zeleného hada. Údajně není jedovatý. I tak mě nahání respekt. Jsou tady záchody a na břehu docela fotogenické torza stromů vytržená ze země při tsunami. Většina lidí je ve stínu u lesa. Pláž je tak skoro volná. Přes množství lodí se ale skoro nedá koupat. Moc nás to tady nebaví. Na západní straně ostrova jsme viděli malou, osamocenou pláž. Jedeme tam. Je to moc dobrá volba, můžeme tady chodit klidně nazí, je tady plno krásných mušlí, do stromů si konečně dávám houpací síť. Prostě pohoda, jakou jsme hledali. Jsme na pláži až téměř do konce dne. Začíná se zatahovat a vypadá to na slušnou bouřku. Vyrážíme tedy na cestu. Zpočátku jsme to chtěli vzít ještě přes vedlejší Moskito Island, ale je to dost daleko.
Vlny naštěstí nejsou moc velké, ani nekouká vítr. Jinak by to bylo dost složité. V druhé polovině už si vychutnáváme západ slunce, úplně klidné moře, pískáme si vodácké písně. Fotíme a dokonce nás obklíčily zřejmě třející se ryby. Závěrečné šnorchlování u nás na pláži celý den dokonale završuje. Večer máme ohnivé představení z místního baru, taky večeři (pěkně hnusně pálivá thajská polévka). Dnes to byl moc pěkný den.
Čtvrtý den ráno opět vstáváme na východ slunce. Dnes není tak pěkný jako včera. Na snídani opět nejdeme, pravidelné ranní koupání a brzy vyrážíme na další plavbu. Bylo to tady super a úplně si to dovedu představit jako produkt naší cestovní kanceláře. Jedeme kolem již známé pláže, kde jsme před dvěma dny snídali. Míjíme další obydlí cikánů. Následuje velká pláž s palmami. Patří obrovskému resortu, který je určitě velmi drahý. Voda je ale dost kalná, na tu naši zátoku to nemá.
Zato poslední pláž na východním pobřeží, téměř na severu, je dlouhá, voda skvělá a je zde několik ubytovacích kapacit. Na ceny jsem se neptal, ale podle vzhledu to bude spíš střední kategorie.
Objíždíme severní cíp ostrova. Jsou tu větší vlny, ale žádná katastrofa. Voda je hluboká a zdá se vhodná na šnorchlování. Břeh je pouze skalnatý, přesto se pokoušíme přistát i přes docela nepříjemné vlny. Skály neskutečně kloužou. Lucka je pobitá a já jsem se o skálu pořezal na malíčku u nohy. Když už jsme tady, jdu šnorchlovat. Vstup do vody je divoký a ještě hůře se leze ven. Poprvé jsme pořádně využili boty do vody. Viditelnost ve vodě je dobrá, ale život ve vodě je spíš průměrný. Asi to za tu složitou zastávku nestálo.
Vidím že odjezd ze skály bude zajímavý. Chce to přesně odhadnout moment odcházející vlny a svézt se na něm přes vlny příboje. Chystáme člun, Lucka padá nepříjemně po zádech přímo na kluzké skále. Přesto chytáme vlnu a jsme úspěšně zpět na moři. Lucka si odváží solidní modřiny a odřeniny.
Máme dobrý čas. Další pláž je zřejmě poslední. Na příjezdu jsou pěkné vlny, takže kajak super plachtí na vlnách. Je tady hrozně málo vody a to několik stovek metrů od pláže. Navíc je zde hodně polámaných korálů, takže do vody jen v botách. Jinak je to pěkná, dlouhá zátoka. V lese je hrozný bordel od všech možných odpadků a rozbourané bungalovy. Evidentně pozůstatek tsunami. Snažím si představit, jaký to musel být pocit, když se voda blížila. V některých domcích přibývají cikáni. Odpadky kolem si ale neuklidili. Jsou na celém světě stejní.
Jedinou pozitivní věcí na této pláži bylo to, že jsem zpět zajistil špunt do našeho kajaku, který jsme v minulých dnes ztratili. Možná nám ho někdo ukradl. Taky jsem musel vyžebrat vodu z místní výletní lodi. Další žízeň a zhoršující se počasí nás vyhnali z pláže. Zvedl se vítr a jsou velké vlny v protisměru. Kolem poslední skály máme co dělat. Už jsme řádně sehraná mořská posádka a jedeme jako stroj. Vlny ani vítr nemají šanci.
Zalíbila se nám myšlenka zakončit naši plavbu opět na Monkey Beach. Je to prakticky cestou. A byla to dobrá volba. Skvělé rozloučení s ostrovem. Opice byly hodně aktivní, dokonce napadly náš kajak a snažily se ukrást věci z batohů. Při odhánění agresivně prskaly a cenily zuby. Žádná sranda.
Pláž je krásná a určitě má nejsvětlejší písek ze všech pláží. Kolem 14 hod můžeme být zpět na pláži v hlavním městě. Bez problému vracíme loď, zpět svou kauci i batoh z depozitu. Vše pěkně jak bylo naplánováno. V 15.30 nám jede trajekt. Jsem rád, že jsem lístek zpět koupil včas ještě první den na ostrově.
V přístavu panuje chaos. Hodně lidí, každý řeší svou loď. Za lístek dostáváme samolepku na hruď. Samolepku pak kontroluji při vstupu na loď. Máme pěkné místečko na přídi. Uvnitř je hodně silná klimatizace a většina lidí pospává v křeslech. Cesta opět trvá 2 hodiny a kolem 17.30 jsme zpět v hlavním přístavu Krabi. Do města jezdí mikrobusy za 50 B. Stojí přímo před narážím. Příjemné autíčka pro ca 12 lidi. Jinak Vám nabídnou taxi i za 400 B.

A zítra odlétáme do Bangkoku...