18. 10. 2018

Mera Peak - Kiraule - Kholem Kharka

Stoupáme, stoupáme. Dnes s krásnými výhledy do údolí. Ale jen chvíli, pak mraky a zima. Skvělý bača a čerstvě narozené kůzlátka...

Na snídani si dáváme Sherpa Stew. To je taková výživná polévka, která obsahuje všechno, co v kuchyni zbylo. Takže kusy zelí, rýži, brambory, těstoviny, kusy nějaké placky a z toho všeho vývar. Někdo si to vylepšil palačinkou nebo tibetským chlebem. Ten se podobá langoši. Může se jíst s jamem, nebo já ho mám rád s kečupem. Jinak suverénně zatím nejdražší ubytování. Celková útrata cca dvojnásobná než v dosavadních ubytovnách. Platí se i za teplo v jídelně. Před snídaní nám otevřeli místní klášter. Přiběhl mnich někde z údolí, když jsem je o to včera požádal. Klášter je skromný a není velice o co stát. Ale po delší době jsme si mohli zase něco přát s točením mlýnku. Cesta stoupá prudce nad hotel. Pro změnu schody z kamene. Asi za půl hodiny je chorten a čajovna. Dáváme si čajokafe (cofeetea). Není to špatné, sladké, kořeněné. Je úplně jasno. V dálce vidíme malinkou bílou špičku nějaké hory. Další pauza vychází na křižovatce cest Lukla, Khiroule, Surkela, Chharakhor, Kothe, Chholem, Cheskam. Někteří si užívají pivo, jiní polévku. Cesta dal vede lesem ronodendronů až k odpočívací budce s vyhlídkou. Bohužel jsme v mracích ve výšce 3250 m. Už ve 13 hod přicházíme k hotelu. Před 4 lety se stavěl, dnes už funguje, ale ještě není zdaleka hotový. Pouštím majiteli fotky z budování jeho hotelu. Je dojatý. Horní hotel provozuje jeho dcera. 20 let, šikovná. Vidí ve mě velkého šéfa, tak dostávám čaj zdarma :-) Je to hrozný vydřiduch - jen za topení chce 200/osobu, za sprchu 500. Výška 3550 mnm. Dnes jsme zvládli převýšení přes 1000 m. Společenská místnost je osazena kamny. Komín vede bez izolace do dřevěné podlahy. Majitel přikládá dřevo. Pak na kamna dá hrnec na horkou vodu a vybere dalších 800 za big pot horké vody. V oknech ale není sklo, jen igelit. Mezi kameny ve stěně jsou díry. Takže stěnou táhne. Když přikládal, vypadlo mu několik žhavých uhlíků na dřevěnou podlahu. Pak je posbíral holou rukou a dal znovu do ohně. Přišli Rusové. Odcházíme na pokoj. V 15.30 vyrážíme na aklimatizační výstup do výšky 4000 m. Asi za hodinu dorážíme přes salaš ovcí a koz do výšky. V totální mlze doufáme v zázrak. Mraky se pohonily, ale žádné velké výhledy se nekonaly. Míjíme skvělé ovčí stádo. Mečí i několik úplně malinkých oveček a koziček. Na večeři máme momo. Je to těsto a do něj zabalené něco ze zeleniny, brambor, někdy maso. Celé se to vaří na páře. S kečupem se to dalo. Bylo jich i docela hodně. Všichni jsou nějací unavení. Dneska bouřlivý večírek nebude. Trochu se to rozjelo v kostkách, hra 30. Znáte?