19. 10. 2018

Mera Peak - Kholem Kharka - Panch Pokhari

První sedlo nad 4000 m a sestup k tajemným pěti jezerům Panch Pokhari. Už žádná rýže nebo banány. Konec tepla. Jde se do hor.

Hned nad hotelem začíná cesta prudce stoupat, aby obešla nedalekou skálu a sráz do údolí. Později cesta stále stoupá, ale už to není tak prudké. V těchto místech slyším někoho šíleně blít. Ukázalo se, že je to tlustý Rus. Tak to zase tolik škody není.
Asi za hodinu přicházíme na louku k salaši. Místní koza zrovna rodí kůzlátka. Mečí na celé okolí, některé už pobíhají po louce a hledají, kde by mohly sát mléko.
Z louky cesta opět price stoupá a vede po zigzag schodech směrem na vrchol. Vrchol ale není vrcholem, zda jim se objevuje další stoupání, ale už to není daleko do sedla. Poslední z nás je v sedle v 11 hodin, tj za 2,5 hodiny.
Vychází nám počasí, je bezvětří, teplo, paráda. Vidíme první zasněžené vrcholky. Můžeme tady být dobrou hodinu.
Dal cesta vede dolů, ale jen pár výškových metrů. Následuje vrstevnice a zase schody nahoru. Míjíme uzavřenou čajovnu. Cesta se stáčí doleva a opět stoupá na hřeben. Přecházíme přes druhé sedlo zase zpátky do levého údolí. Fouká a honí se mraky. Výška téměř 4500 mnm. Máme všichni dobrou formu. Někteří utíkají dopředu. Sedím v závětří ještě s několika lidmi. Skály krásně hřejí. Občas vyjde slunce a to je pak největší paráda. Poslední v sedle přichází ve 13.00 hod.
Nosiči jsou opět dost daleko za námi. Mnoho lidem vadí, že na nosiče musejí čekat u hotelu i několik hodin (jako např. včera). Hned pod sedlem se objevuje výhled na dně horská plesa. Celkem je jich tady pět, proto se oblast nazývá Panch Pokhari (pět jezer). Sestup k jezerům je pozvolný a v pohodě. Vlastně už je vidět ubytování a každý si může dojít, kdy se mu zachce. Poslední přicházejí k hotýlku kolem 15 hodin.
Čekání na večeři je dlouhé. Je fakt kosa, odhaduji kolem 0 C. Místo oken tady mají igelitový pytel. Večeře je objednaná na 17 hodin, přichází skoro v 18. Není divu. Vaří pro 15 lidí na malém ohýnku rozděleném na přineseném dřevě někde z údolí. Okolo domu není jediný stromeček. Zbytek dotápíme jačíma hovnama. Jsme v jídelně se stoly skoro na stojáka. Vše je izolované igelitem. Místnost je plná kouře, takže musíme stejně otevřít do průvanu dveře do místnosti. Večeříme fried rice a dalbat. Na to v jakých podmínkách je to uvařeno musím říct, že jídlo bylo výborné.
Na závěr hrajeme městečko Palermo. Ještě další den ráno Frantovi neřekne nikdo jinak než mafiáne...

Dnes maximální výška 4480 mnm. Hotel 4260 mnm.