23. 6. 2016

Extrémní závod Inline24 Olešná 2015

Zápisek z účasti na extrémním in-linovém podniku na severní Moravě.

O víkendu jsem se zúčastnil dalšího extrémního závodu. Tentokrát jsem nebyl závodníkem, ale zvolil jsem důležitější funkci. Byl jsem masérem, koučem, kuchařem a také obyčejným opěrátkem. Konal se známý závod Inline24 kolem přehrady Olešná u Frýdku Místku. Podnik organizuje náš známý horolezec Libor Uher a spočívá v tom, že dvou členné nebo čtyř členné teamy mužů, žen, nebo smíšené družstva objíždí přehradu Olešná na inline bruslích po dobu 24 hodin s cílem najet co nejvíce kol.
Mým úkolem byla podpora již třetí účasti teamu FAJNE v této soutěži. Název se nápadně podobá sportovnímu centru z Ostravy (pro které mimo jiné organizujeme sportovní soustředění dětí v Chorvatsku). Team představují 4 závodnice Lucie Reichlová, Lenka Nováková, Klára Světlíková a Markéta Badalová . V minulém ročníku se team v jiném složení umístil na perfektním druhém místě, takže letos to vypadá opět na bednu, snad i na první umístění.
Přestože závod začíná až v sobotu, připravujeme stan a zázemí teamu už v pátek večer. To bylo určitě správné rozhodnutí, protože tím získáváme dobrou polohu našeho družstva pro předávání štafety. V sobotu ráno se začínají trousit závodníci a budovat zázemí svých teamů na louce pod místním kempem. Před samotným závodem je organizovaná tzv. Jízda králů. Všichni účastníci závodu symbolicky projíždí celý 4,5 km dlouhý úsek trati pod vedením Libora Uhra a zástupců města i kraje.
V 11 hodin začíná závod. Je to atraktivní podívaná. Několik set závodníků si srovná své brusle u plotu a bez bruslí se nahromadí podél chodníku. Na znamení se rozběhnou ke svým bruslím, co nejrychleji si je obují a vyrazí do prvního kola závodu. Další kola už závisí na taktice každého teamu. Někdo střídá po jednom kole, někdo jezdí více kol najednou. Jsou zde i jedinci, kteří ztratili v úvodu závodu svého kolegu pro zranění a pokračují v závodu samotní.
V táboře stanů během závodu vládne klidná atmosféra plná masáží, iontových nápojů, taktiky a s přibývajícím časem také plná únavy a obavy s možnosti deště - největšího nepřítele inlinistů. Po půl deváté večer se stmívá a závodníci musí jezdit s povinnou výbavou - čelovkou a červeným světlem vzadu. Blikající světýlka kolem přehrady utvářejí nezapomenutelnou atmosféru.
Noční jízda často rozhoduje o umístění závodníků. Je to velmi náročné a především extrémně únavné, jezdit na bruslích celý den a poté celou noc. Desítky závodníků se ale nenechávají zastrašit a bojují s tmou statečně až do úsvitu. S přibývajícím světlem bývá hned veseleji. Náš team zvolil noční taktiku "tři na trase jeden ve stanu", která se osvědčila již minulý rok. Bohužel v průběhu noci začalo vydatně pršet, což značně zkomplikovalo závod. Na rizikových úsecích se objevují pády a velká část závodníků přerušila své jízdy. Začínají se formovat umístění. Kdo vydrží, má šanci na bednu. Jezdíme každé kolo přibližně 14 minut, což je na noc v dešti dobrý čas.
Nad ránem přichází neuvěřitelné překvapení. Organizátoři ukončují závod už v 6 ráno (tj. po 19 hodinách) z důvodu poruchy měřící techniky. Měření výsledků nefungovalo v té době již několik hodin a tak vznikají dohady o tom, jak to všechno vlastně bude. Náš team bojuje o první místo a proto je to obzvláště důležité a napínavé. Oficiální termín vyhlášení výsledků na 9 ráno byl bohatě překročen a nad konečnými výsledky všichni rokujeme až téměř do 11 hodin !
Vyhlášení výsledků nakonec proběhlo až ve 13 hodin což bohužel zcela zkazilo dojem z jinak dobře zorganizované akce. Důležitá je výhra a ta se nám nakonec podařila uhájit. Hurááá.

josef-kretinsky
Autor:
Josef Křetinský